Håper du har hatt en fin sommer.

Jeg pleier ikke å skrive et blogginnlegg om workshopene jeg holder. De varierer i innhold ettersom jeg alltid skreddersyr dem til hver kunde, og hver kunde er unik. Den første workshopen jeg hadde etter sommerferien har jeg allikevel lyst til å dele med deg. Strategi-workshopene er noe av det morsomste jeg gjør, og denne workshopen var inget unntak.

Tonje Vonstad er selv markedsfører, hun driver selskapet TV Klipp og hennes ekspertise er film og foto. I likhet med meg hjelper hun bedrifter med markedsføring på facebook. Tonje er bosatt i Mo i Rana, men var på besøk i Tønsberg – så da inviterte jeg henne like godt hjem i min egen stue her i Åsgårdstrand :)

En workshop i facebook-strategi kan inneholde så mangt og kommer til å variere ut i fra hvem som holder den. Hovedpunktene for denne workshopen var strategi, business manager og facebook-annonsering.

Skreddersydd agenda for en 6 timers workshop:

– Bli kjent

– Digital markedsføring – Sosiale medier sett i perspektiv

– Målbare mål med sosiale medier

– Innholdsmarkedsføring – hvordan vet du at det funker?

– Facebook business manager – praktisk oppsett (ikke tatt med i oppsummeringen her)

– Facebook annonsering og praktisk gjennomgang av Power Editor

Digital markedsføring – sosiale medier sett i perspektiv.

Jeg jobber med performance som betyr at jeg jobber mot de målbare resultatene på nett.

digital-markedsføring

Forenklet illustrasjon over hvordan V I K S E jober med digital markedsføring.

Jeg jobber strategisk med sosiale medier, betalt trafikk og søkemotoroptimalisering og ser på hvordan vi kan få menneskene til å konvertere fra interessert til kunde på nettstedet vårt. For eksempel må nettstedet være ordentlig satt opp med Google Analytics mål, konverterinssporing fra Google Adwords, remarketing tagg må være på plass og ikke minst bør facebook konverteringssporing være ok. I min verden skal alt spores for at jeg skal kunne «levere resultater».

Jeg mener at en bedrift i sosiale medier får aller best utbytte av å være i sosiale medier om de forstår helheten – det er på nettsiden de gjerne selger tjenester/produkter. Det er der de bør fange de interesserte og få en e-postadresse og et navn på den som er interessert, som ikke ønsker å kjøpe der og da. Det er nettsiden som til syvende og sist er butikkvinduet på nett. Full eid. alle rettigheter. Full kontroll. Sosiale medier endrer seg hele tiden og det kan være en utfordring å henge på utviklingen for både små og større bedrifter. Derfor mener jeg at man skal dyrke nettstedet sitt som butikken sin. Klarer du å fange den interesserte i butikken på en e-postliste eller få denne personen til å handle hos deg, komme i kontakt med deg – da har du en unik mulighet til å kommunisere med denne personen senere –  via nyhetsbrev, via remarketing annonsering eller for eksempel kundeklubb. Skaper du i tillegg verdifullt innhold på bloggen som du kan dele i sosiale medier gjør du ting veldig enkelt for deg selv. Derfor, ikke start med sosiale medier – start med nettstedet ditt.

Ikke start med sosiale medier – start med nettstedet ditt.

Når nettstedet ditt har Google Analytics og konverteringssporing på plass, kan du begynne å skaffe trafikk. Søkemotoroptimalisere tekster for Google, betale for ekstra trafikk (eks: Google Adwords og Facebook annonser), og ikke minst kommunisere med potensielle kunder i sosiale medier.

Dette er for meg veldig logisk. Og jeg starter alle mine workshop – uansett hva workshopen skal handle om – å forklare denne sammenhengen. De aller fleste som kontakter meg for sosiale medier vet ikke at nettstedet deres er mye viktigere!

En facebook-strategi trenger å inneholde mer en hva de bør gjøre på facebook og hvordan det skal gjennomføres i praksis. Er du markedsfører av din egen merkevare eller for andre, bør du kunne vise til data som underbygger om tiltakene du har gjort har levert resultater. Hvordan kan du vite om facebookstrategien faktisk gir økt salg, med mindre du har en korrelasjon mellom innholdet som blir delt på facebook og salget på nettsiden? Facebook innsikt gir deg ikke den informasjonen.  For eksempel vil enkle tiltak som Utm-tracking i Google Analytics, Facebook konverteringssporing og Konverteringssporing i Google Analytics hjelpe deg som markedsfører å trekke denne tråden imellom Facebook-nettsiden-resultatene.

(Litt på siden: Hvis du har et facebook tilbud ute, og dette tilbudet kun er på facebook, vil du naturligvis vite at det var facebook som ga de resultatene. Over snakker jeg litt mer generelt i forhold til kampanjetrafikk, vanlig facebook-trafikk osv)

Målbare mål med sosiale medier

vikse-sosiale-medier

Se på helheten når du setter på målene for sosiale medier. Hvorfor skal egentlig bedriften være på Facebook?

Hvorfor skal bedriften ha en facebook-strategi?

Når du skal bruke sosiale medier til å øke konverteringer på nettstedet må du ha en strategi for hvordan du kan bruke innhold til å tiltrekke potensielle kunder inn på nettstedet.

Hvorfor skal du kommunisere som bedrift på facebook?

Å jobbe mot konkrete mål på nett er ekstremt viktig.En vanlig feil er å kalkulere ut hvor mange flere «likes» det er mulig å kunne oppnå i løpet av avtaleperioden. Jeg skjønner hvorfor det blir gjort. Det er fordi kundene ikke vet bedre. De ønsker seg likes. De ønsker seg flere likes en konkurrentene. Og som markedsførere ønsker vi å vise dem at vi kan sosiale medier.  Antall likes har ingenting å si! Som alltid: Kvalitet over kvantitet.

Hva skal man med 50 000 likes om alt de bryr seg om er å få produkter/tjenester gratis?

Når jeg setter mål for mine kunder i sosiale medier pleier jeg først å ha en prøveperiode for å få opp tracking og Analytics for å se at alle konverteringer blir tatt med i Analyserapportene. Deretter setter jeg et konverteringsmål for eksempel «salg av produkt y».  Skal jeg jobbe med sosiale medier for kunden er dette en lansiktig strategi som leverer resultater over tid og jeg vil derfor sette et ønsket mål for en gitt periode. Eksempel: X ganger salg av produkt Y i perioden 1.1.2016 – 1.6.2016. Helt avhengig av salgsprosess, produkt og nettsted.

 

Konverteringsmål på nettsted: Salg av produkt y

Sosiale medier mål: x ganger salg av produkt y, i perioden 1.1.2016 – 1.6.2016

 

Andre Delmål/nøkkeltall som jeg kan sette opp om det er relevant: 

– Unike brukere fra sosiale medier

– Hvor lang tid bruker en gjennomsnittlig bruker fra sosiale medier på nettstedet

– Antall sider en gjennomsnittsbruker fra sosiale medier er innom

– Geografisk fordeling

Når målene for hva vi ønsker å oppnå med sosiale medier er satt og vi har noe konkret å jobbe mot pleier jeg å sette opp en publiseringsplan som på en måte blir strategien i praksis. Hvordan skal vi bruke de sosiale mediene for å nå ønskede mål?

Mandag: tips/oppskrift på nettsted, eks: I dag har vi delt en herlig oppskrift på supersmoothies på bloggen, se den her. (UTM lenke)

Tirsdag: Kunnskap på nettsted, Eks: Våre produkter er økologiske – vet du hva de egentlig innebærer? (UTM lenke)

Onsdag: Aktualitet – nyhet, dagsakutelt, samfunn?

Torsdag: Inspirasjon – bilde collage – film

Fredag: Underholdning – andres innhold, konkurranser etc.

Lørdag: Shopping – tilbud på nettstedet (UTM-lenke)

Søndag: Sunday Funday

Som du ser velger jeg alltid å ta 2-3 lenker inn til nettstedet som har tracking – rett og slett for å kunne måle hva det gir av effekt.

Hvordan kan sosiale medier hjelpe oss å nå målene våre på nett? 

  • Dele eget engasjerende innhold – fra eget nettsted/blogg
  • Målbare lenker med tracking slik at vi ser i Analytics hvilket innhold som fungerer
  • Spore alle konverteringer – er det facebook-annonsene eller Adwords annonsene som gir oss flest mulig konverteringer per krone?

Det er sosiale medier du har mulighet til å kommunisere med målgruppen, finne ut hva de liker – hva de ikke liker, få hjelp til videreutvikling av produkter, gi dem det de ønsker. Du kan få kommunisert vedifull kunnskap om dine tjenester/produkter på en ny måte som er enklere for målgruppen å forstå en for eksempel en produktbeskrivelse på nettstedet. Du kan vise ulike sider av produktene/tjenestene dine slik at du får kommunisert hvorfor de er så bra for målgruppen. Det aller beste med sosiale medier er at du kan få hjelp av allerede eksisterende kunder til å fortelle om produktene/tjenestene.

Innholdsmarkedsføring – hvordan vet du hva som funker?

Innhold-sosiale-medier

Godt innhold som engasjerer kan være så mangt- hva engasjerer din målgruppe? Test og finn ut. Optimaliser deretter.

Du må teste. ja, T E S T E! Skriv blogginnlegg, spør brukerne om hva de vil ha, lag hypoteser:

«jeg tror at min fremtidige kunde vil like 7 tips for …»

«Jeg tror ikke min fremtidige kunde liker personlige innlegg»

Skriv innlegg, del så i sosiale medier (husk UTM-tracking), bruk facebook innsikt og Google Analytics til å se om dette innlegget hjelper deg i å nå dine mål eller delmål. Tallene forteller deg hva du bør gjøre.

Optimaliser alltid innholdet, måten å dele på, nettstedet mot det som fungerer. Funker ikke det personlige innholdet? Kutt ned på det personlige og lag mer av det som ikke er så personlig.

En facebook-strategi handler ikke om hvor mange stjerne-anbefalinger du får eller hvor mange likes du øker med i en gitt periode.

En facebook-strategi bør inneholde en plan for hvordan bedriften skal ta i bruk Facebook for å nå målene sine på nett.

 

Facebook annonsering – dette må du vite!

VIKSE-Facebook-annonsering

Forenklet finnes det tre typer annonsering på Facebook. Power Editor er et viktig verktøy når du skal annonsere på facebook.

Det finnes tre typer annonser på facebook – veldig forenklet. I mitt hode består annonsering på facebook av

  1. «Liker»- annonser
  2. «Innholdspromotering»
  3. «Remarketing annonsering»

Igjen, her er det ikke facebooksiden som er målet. Hvorfor skal du betale for «likes»? I dag når du så få organisk (ikke betalt) på Facebook, at du er nødt til å promotere innholdet som legges ut. Du må se på facebook som en betalt kanal for å oppnå best resultater. Det er helt annerledes å starte opp på Facebook i 2015 en i 2007. I dag når du kun 6% av de som liker siden med hvert innlegg du legger ut. Sånn fungerer Facebooks algoritmer.

Vær så snill og dropp «Liker-annonser» på facebook.

Lag heller verdifullt innhold og annonsér det mot riktig målgruppe, så vil relevante følgere komme. Det er det som er så fantastisk med facebook annonsering; Målrettingen.

«Jeg vil gjerne at dette innlegget (annonsen) skal vises til «kviner 45+, som liker strikking, i nærheten av Trondheim». – Ja, takk!»

Jeg ser nesten daglig «liker-annonser» på Facebook.. Dette er også en klassisk start-tabbe på facebook. Som markedsfører på Facebook bør du kunne forskjellen på de ulike typer annonsering. Du betaler for å få likes inn på facebook-siden, men er du klar over at du mest sannsynlig må betale for å nå disse menneskene igjen med innholdet du legger ut? Da har du jo betalt dobbelt opp. Ikke gjør det.

Husk at det minste du kan gjøre er å fange besøkende på nettstedet sin IP-adresse slik at du kan skreddersy annonser mot dem senere. Remarketing annonsering er kjempeviktig!  (Les også innlegget: remarketing annonsering på Facebook)

Noe av det mest frustrerende for meg når jeg får tilgang til en ny annonsekonto til en bedrift på Facebook er når bedriften har prøvd seg frem med «promotér innlegg» knappen under mange forskjellige innlegg. Det blir bare rot og inget system i annonseadministrasjonen. Helt umulig å få noen oversikt. For best mulig system anbefaler jeg alle å laste ned nettleseren Chrome for å bruke Facebook-verktøyet Power Editor.

Er du interessert i workshop?

Du får satt opp Business Manager sånn at du kan ha kontroll på flere annonsekontoer, du får lekt i Power Editor med å sette opp en kampanje, annonsegruppe og en annonse med konkret målretting. Business Manager kan være litt utfordrende i starten, men nyttig hvis du opererer som byrå på facebook med tilgang til flere sider og annonsekontoer. For eksempel slipper du å bli venner med kunder på Facebook for å få tilgang til en side.

Sammen ser vi på at facebook-strategi hvis dette er av interesse. Og da hvordan facebook handler om så mye mer en Facebook – mer om hvordan markedsføring på facebook bør bidra til å nå bedriftenes overordnede mål på nett. Det er ikke Facebook alene som skaper de beste resultatene – men Facebook i sammenheng med Analyse, nettsiden og andre sosiale medier.

Du vil lære hvorfor og hvordan du kan prioritere de større målene, nettstedet sitt, Google Analytics og konverteringssporing.

6 timer med Workshop er en dag du kommer til å se sammenhengene, lære det *du* ikke kan fra før av og ikke minst en dag som vil styrke deg til å bli en bedre markedsfører.

Hva synes du en facebook-strategi bør inneholde? Synes du jeg tar det for langt med å dra strategien utenfor facebook? Blir veldig glad for å høre dine tanker i kommentarfeltet <3

Fin fredag til deg!

– Marianne

The following two tabs change content below.
Marianne Vikse er utdannet markedsfører og gründer av selskapet V I K S E. Her på bloggen deler hun sine erfaringer og selvlærte markedsføringsteknikker med andre markedsførere og bedriftseiere som ønsker å øke effektiviteten på nett.

Latest posts by Marianne (see all)