I løpet av de siste årene har jeg vært så heldig å få jobbet med mange små og store merkevarer på nett. Jeg har sett hvordan budsjetter forvaltes og hvordan digitale beslutninger tas. Ad-hoc og magefølelse er blitt veldig vanlig. De fleste ønsker gjerne å gjøre alt selv, selv om tiden ikke strekker til. Markedsførere, ledere, bedriftseiere er ofte mer opptatt av hvordan de skal gjøre noe, enn å se på hvorfor. I dette blogginnlegget skal jeg se på hva en digital strategi faktisk er, og gi deg noen sjekkpunkter som du kan bruke for å se om dette egentlig er noe du behøver.

Det er jo ikke så rart at det blir så mye fokus på hvordan man skal gjøre ting i den digitale verden når det dukker opp nye spennende ting man kan bruke i markedsføringen sin. Remarketing, Instagram slideshow, facebook messenger annonser, bruk av video vs cinemagraph, Facebook live vs Instagram live, bilde 1 vs bilde 2 osv. Dette er jo et vanvittig spennende fag! Og det er så innmari mange muligheter for bedrifter på nett. Jeg gjør det selv, jeg tiltrekkes mot nye løsninger. Det føles også bedre å få ting unnagjort og ut av veien, enn å sette av 1 dag til å planlegge tiden fremover. Ja, for å være helt ærlig så er det ganske digg å tenke taktisk. Hvilken budstrategi kan gjøre at jeg gruser konkurrentene mine i Google? Hvilken a/B test skal jeg gjøre på Facebook å få mest engasjement? Hvilken konkurranse kan øke kjennskap til merkevaren og øke salg?

Men, det er faktisk sånn at ulike tiltak man gjør, riktig eller ikke, ikke nødvendigvis resulterer i måloppnåelse.

Skal du gjøre all markedsføringen selv i tillegg til å drifte virksomheten, bør du gjør ting ordentlig fra første stund. Legge et godt grunnlag. Hvis ikke risikerer du å kaste bort penger og verdifull tid.

Mange sier at man må ha en digital strategi før man setter i gang på nett.

Jeg sier også det. (Selv om overskriften på dette innlegget sier noe annet)

Taktikk er gøy, men strategi er jo det som faktisk sikrer at du når målene du ønsker på nett. Strategi overstyrer taktikk. Strategien er høyst nødvendig.

Digital strategi handler om langsiktig planlegging på nett. For eksempel; Hvilke mål kan jeg sette ut året 2017? Hvilke mål har jeg for 2018? Hvor ønsker jeg å være om 5 år?

Hva kan jeg gjøre for å nå målene jeg har satt? 

23. juni 2017 på rom32 i Tønsberg har jeg satt opp et kurs i digital strategi.

Da skal vi se på:

  • Mål på nett
  • Hva alle de ulike kanalene på nett kan brukes til
  • Hva du kan gjør for å nå kundene dine på nett
  • Hva du kan gjøre for å innhente informasjon om nye kunder
  • Hva som gjør at kundene dine blir fornøyde
  • Hvorfor analyse og delmål er superviktig

Det vil være mulighet for å spørre spørsmål underveis og det aller beste er om du er motivert til å få på plass en digital strategi i løpet av kurset.

Meld deg på kurset her

Som overskriften sier så trenger du ikke ikke en digital strategi

– hvis du allerede har gode mål og en suksessplan for hva du kan gjøre for å nå dem.

Du trenger ikke en digital strategi om du kan krysse av følgende:

  1. Jeg har gode mål for hvorfor jeg bruker tid på digital markedsføring
  2. Jeg kjenner kunden min godt og vet nøyaktig hva jeg skal gjøre for å nå ut til hun på nett
  3. Jeg har god struktur og bruker tiden min effektivt når jeg setter i gang med å lage en ny kampanje/innhold
  4. Annonseringen er verdt investeringen – her henter jeg inn nye kunder og/eller skaper god bevissthet rundt merkevaren
  5. Jeg fokuserer på resultatene og ikke kanalene
  6. Jeg følger med og analyserer resultater underveis slik at jeg alltid får optimalisert innhold og kampanjer deretter
  7. Jeg oppnår de resultatene jeg ønsker på nett i dag
  8. Tiden jeg bruker på å lage innhold til sosiale medier er verdt innsatsen i form av engasjement og/eller konverteringer

Er du lei av å bruke mye tid her og der uten å se resultater – så ta ett steg tilbake å se på hvorfor skal du egentlig gjøre dette? Jeg vet veldig godt hvordan det er å bare flyte på toppen av bølgene – å bare gjøre ting uten mål og mening fordi man så at noen andre gjorde det, og det så ut som det funket for dem. Bruke masse penger uten å få noe igjen. Bruke mye tid på sosiale medier som ikke er verdt det. Det er veldig vanlig. Men, det er ikke så dumt å investere i en digital strategi som gjør deg mer fokusert og mer effektiv i å nå målene dine på nett.

Meld deg på kurs i dag (OBS! kun 10 tilgjengelige billetter) 

Klem Marianne

 

The following two tabs change content below.
Marianne Vikse er utdannet markedsfører og gründer av selskapet V I K S E. Her på bloggen deler hun sine erfaringer og selvlærte markedsføringsteknikker med andre markedsførere og bedriftseiere som ønsker å øke effektiviteten på nett.

Latest posts by Marianne (see all)