Vi har så vidt vært borti hvordan du lager remarketinglister. I dag skal vi gå litt mer i dybden og utforske hvordan du setter opp et mål i Google Analytics og hvordan du ved hjelp av oppsett av mål i analytics kan lage en remarketingliste av de som ikke konverterer på nettstedet ditt.

Når en besøkende på nettstedet kommer på en side du har definert som ett mål i Google Analytics, sier man at den personen har ‘konvertert’. Det betyr at vi klarte å veilede den besøkende til å gjennomføre en målbar handling på nettstedet. I eksempelet her skal vi sette opp siden min /takk-for-henvendelsen som ett mål, der havnet brukeren etter at han eller hun benyttet seg av kontaktskjemaet. Lignende eksempler kan være siden den besøkende kommer til etter at han har meldt seg på nyhetsbrev, for eksempel /takk-for-påmeldingen.

Å sette opp mål på nettstedet ditt hjelper deg ikke bare i utformingen av nettstedet, men også i alle kampanjer som kommer til å drive trafikk inn til nettstedet ditt. Annonserer du på facebook for eksempel vil du at brukerne skal klikke på annonsen, besøke nettstedet ditt og konvertere når hun er på besøk. Med remarketing annonsering kan du lage lister med alle de som har konvertert. Alle som besøker siden du har satt opp som et mål har konvertert. Dette er veldig bra. Du ønsker jo ikke å mase på de som allerede har konvertert med et budskap de allerede har sett.

Vi starter med å sette opp ett enkelt mål i Google Analytics. Deretter skal vi se på hvor enkelt der er å sette opp en målgruppe med alle de som besøker nettstedet ditt, men som ikke konverterer.

Hvordan sette opp mål i Google Analytics

Sette-mål-google-analytics

Steg 1: Administrator – vis nettsteddata- Mål

 

Google analytics, sette opp mål

Google Analytics . Måloppsett: Kontakt osss

målbeskrivelse-google-analytics

Målbeskrivelse, Mål

Google-analytics-mål

For å sette opp en takk side som mål skriver du bare siste del av URL og dropper domenet.

Så nå har du satt opp ett (og kanskje flere?) interessante mål på nettstedet ditt. Gratulerer! Her er det bare å prøve seg frem for hva som er viktig for deg. Skulle du ha noen spørsmål er det bare å spørre meg.

Hvordan lage en remarketing-målgruppe med de som ikke har konvertert?

Når man skal lage remarketing målgrupper i Google Analytics istedenfor i Google Adwords kan man ta i bruk ferdiglagde «segmenter» som Analytics har definert for deg. Blant dem ligger et segment som heter ‘ikke konverterere’. Dette er en fiffig liten remarketingstrategi. For du ønsker å annonsere mot de som har besøkt nettstedet ditt, men som ikke har konvertert. Her har du løsningen.

analytics-målgrupper

administrator -> konto -> område -> remarketing -> målgrupper

 

Google-analytics-segment

Velg segment

Google-analytics-målgrupper-segment

Scroll ned til du finner riktig segment.

Deretter velger du hvor lenge du ønsker å vise annonser mot de som ikke har konvertert (det kommer an på hva du skal bruke det til. 30 dager er vanlig og en fin start). Sett et navn på listen som beskriver listen for eksempel: Ikke-konverterere (30 dgr)

Når du har laget listen vil den vises både i Analytics og Adwords under målgrupper.

Husk at jo raskere du får laget denne målgruppen, jo raskere vil Analytics samle besøkende og jo raskere kan du starte å annonsere mot denne gruppen. Hopp i det og fortell meg gjerne hvordan det går i kommentarfeltet under her.

Blir kjempeglad om du vil dele dette innlegget med ditt nettverk på Facebook, på Twitter eller der det måtte passe.

– Marianne

The following two tabs change content below.
Marianne Vikse er utdannet markedsfører og gründer av selskapet V I K S E. Her på bloggen deler hun sine erfaringer og selvlærte markedsføringsteknikker med andre markedsførere og bedriftseiere som ønsker å øke effektiviteten på nett.

Latest posts by Marianne (see all)