I dag skal vi endelig sette opp en remarketing kampanje. For å kunne gjøre dette er det en fordel om du har gjennomført steg 1-4 i denne Google remarketing guiden.

1: Hvordan koble kontoene Adwords og Analytics

2: Hvordan lage din første remarketingliste i Analytics

3: Slik lager du en bra bildeannonse

4: Slik målretter du annonsene dine mot de som ikke konverterer

Husk at du når som helst kan spør meg hvis det er noe du ikke får til.

Jeg går bare rett på. Jeg har forklart stegene under videoen.

Vi starter med å lage en ny kampanje ved å klikke på +kampanje.

Velg «bare displaynettverket» i nedtrekksmenyen og deretter type kampanje – Remarketing.

Sett så et navn på kampanjen, for eksempel «Remarketing».

Jeg anbefaler deg å bruke budstrategien «Høyeste CPC» fordi det er enklest å starte der. Høyeste CPC betyr at Google kan øke budet når de ser at det kan skje en konvertering. (Etterhvert vil det være mer aktuelt å fokusere på konverteringer. Men for at det skal gå må du ha satt opp konverteringer I Analytics og de må samkjøre med Adwords.)

Jeg setter et daglig budsjett på 30 kr som er det samme som ca 900 kr/mnd. Her må du se hva du har råd til. Hva en en konvertering verdt for deg, og hva har du «råd» til å bruke på remarketing annonsering?

Selskapet mitt er nasjonalt målrettet, men jeg ønsker konverteringer på flere workshops. Det er derfor en fordel om de som ser annonsene mine befinner seg i området her jeg holder til. Jeg velger altså å snevre inn mot Norge, nærmere bestemt Oslo, Akershus, Vestfold, Østfold, Buskerud De som ser annonsene bør snakke norsk, siden annonsene er på norsk samt landingssiden.

Her kan du velge å planlegge å vise annonsene dine på gitte tider i døgnet. Dette hopper jeg over, men hvis det er viktig for deg at annonsene kun vises i jobbtiden eller på kvelden er det her du setter opp dette.

For at annonsene mine skal gi best effekt, velger jeg en annonserotasjon der Google velger å vise annonsene mine med fokus på konverteringer.

Som du kanskje vet kan remarketing-annonser være meget plagsomt om de følger deg uansett hvor du beveger deg på nett. Ved hjelp av hyppighetsbegrensning har du her mulighet til å begrense hvor ofte en bruker ser annonsen din. Jeg velger her at en bruker kun skal se annonser min 3 ganger i løpet av 1 uke. For meg er det nok ettersom jeg målretter meg mot mot andre bedrifter, med lengre beslutningstid

Denne kampanjen skal gå en stund, så jeg setter at annonsene skal vises jevnt over tid..

Er det noen du vet om som ikke trenger å se annonsene dine? For eksempel arbeidsplassen din? Da er bare å søke opp din IP adresse My IP adress og du får det opp. Lim den inn her!

Lagre og fortsett!

Nå skal vi opprette en annonsegruppe. Velg et navn som passer deg. Jeg setter for eksempel Workshops her.

Jeg ønsker at Google skal øke budsjettet hvis det er mulighet for å få en konvertering og senke budsjettet hvis det er lite sannsynligvig at det blir en konvertering. Så hvis jeg normalt har satt at jeg ønsker å bruke 10 kr per klikk ønsker jeg å bruke 13 kr på utvidet CPC. Dette vil være en start. Er lurt å sjekke denne innimellom om den gir de konverteringene som Google tror.

Når vi skal velge remarketinglister her kommer det opp alle listene du har satt opp både i Adwords og Analytics. Hvis du kun har opprettet en Smart Liste (ref innlegg 2/5: Hvordan lage din første remarketingliste i Analytics) ligger det bare den her. Som du ser har jeg opprettet litt forskjellig og jeg kan kun bruke de som har en listelengde på over 100  stk. De SMART listene tar lengre tid å fylle opp til 100 stk, fordi de fokuserer på kvalitet. Jeg velger derfor å bruke  blant annet en liste som heter ‘ikke konverterer’ som estimert vil gi meg 30-35 000 visninger.

I mitt tilfelle velger jeg å ikke benytte meg av plassringsfunksjonen. det er fordi listene mine ikke er så veldig store og jeg ønsker at annonsene skal vises uansett hvor brukeren surfer på nett. Er du en større aktør som for eksempel vet at din målgruppe og dine annonser hører til på dagbladet.no, vg.no, dbtv.no, startsiden.no, sol.no, blogg.no, baby.no eller klikk.no, vil det her være aktuelt å velge at du ønsker å annonsere der.  Da velger du altså at de som har besøkt nettstedet ditt, også har besøkt en av disse nettstedene. Artig funksjon, og du har kanskje bedre kontroll. Så hvis du har store lister, vil jeg absolutt anbefale å sjekke det ut!

 

Adwords-remarketing-plassering

Her ser du hvordan du kan begrense synlighet at annonsene dine til spesifikke steder på nett.

 

Nå er det på tide å få laget selve annonsene. Hvis du har fulgt hele prosessen min vil du se i innlegg (4/5) at jeg anbefaler å ikke bruke annonsebyggeren, men heller lage dine egne annonser i for eksempel Canva. Hvus du ønsker er det ikke noe problem å gjøre begge deler for å se hva som fungerer best. Da starter du med bannerannonsebyggeren og velger hvilken type som passer din merkevare best. Deretter setter du på den teksten som får brukeren toil å bli nysgjerrig og ville ønkse å få det som annonsen lover. I mitt tilfelle blir det workshop eller gratis tips (nyhetsbrev).

Viktig at når du bruker annonsebyggeren at du velger hvilke annonsestørrelser du ønkser å bruke. Av erfaring pleier ikke alle å bli like bra!

Google-Adwords-remarketing

Kjapt og enkelt, men funker dem?

Hvis du har laget en fin annonse i Canva er det nå på tide å laste dem opp ved å klikke på last opp fil under bildeannonse. Du får ikke lastet dem opp hvis de er over 150 kB i størrelse. Hvis du har mye som skjer i bilde, tekst, knapper, piler ikoner osv vil dette øke størrelsen på bildet. Så hvis de er for store må du tilbake i Canva og ta bort et eller flere elementer.

Har du fått med alle annonsestørrelsene du ønsker? Da klikker du bare lagre annonsene så går annonsene til Google for evaluering. Når dem er godkjent blir dem satt i gang med det budsjettet du har valgt og den tiden du har sattt i kampanjeinnstillingene i starten.

Hva er din største utfordring med Google Adwords remarketing? Har du fått testet det ut før? Jeg blir kjempeglad om du vil dele noen tanker med meg. Bruk kommentarfeltet nedenfor :)

– Marianne

The following two tabs change content below.
Marianne Vikse er utdannet markedsfører og gründer av selskapet V I K S E. Her på bloggen deler hun sine erfaringer og selvlærte markedsføringsteknikker med andre markedsførere og bedriftseiere som ønsker å øke effektiviteten på nett.

Latest posts by Marianne (see all)