Er bedriften din ny på nett er remarketing annonsering både på Facebook og Google noe du bør vurdere å investere i for å øke både trafikk inn til nettstedet ditt, men også for å øke konverteringer. Når man skal annonsere på nett er målrettingen det som avgjør om du får valuta for pengene. Å kun vise annonser mot dem som har besøkt nettstedet ditt først øker konverteringsgraden. Remarketing annonsering består hovedsakelig av bildeannonser. I dag skal vi derfor utforske hvilke annonsestørrelser vi bør prioritere for å bli vist på de største nettstedene i Norge og hvordan vi enkelt kan lage de bildene helt selv med enkle verktøy. Til slutt har jeg oppsummert noen tips til hva du bør huske på når du utformer bildeannonsen for din målgruppe.

annonseformater-google

Disse annonseformatene støttes av Google display

For noen av oss holder det å utvikle en helt vanlig bildeannonse. Man kan også utvikle flash eller animasjonsannonser, men jeg er av den oppfatning at remarketing annonser ikke behøver å være så innmari fancy – husk at du skal annonsere mot de som allerede har fått et førsteinntrykk av deg. De annonsene du nå skal lage er for å minne han eller hun at du fortsatt er der. I en travel hverdag, og på nett der man suser innom hit og dit, klikker ser frem og tilbake er det de annonsene som er gjenkjennelige man legger merke til. Og spesialt hvis de er i målgruppen din såklart. Målgruppen din blir forhåpentligvis truffet av ditt budskap. De skal føle seg sett og verdsatt som publikum.

Valg av annonsestørrelser

I bildet til høyre ser du annonsestørrelsene som støttes i Google. Som du ser fungerer de vanlige bildeformatene JPG og PNG. Når du lager et bilde som kan brukes i annonsen, enten om det er Photoshop, Picmonkey eller Canva, blir det lagret i en av disse formatene.

Jeg sammenlignet denne listen (annonsespesifikasjoner som støttes av Google) med de annonsestørrelsene til topp 10 største nettstedene i Norge for å få et overblikk over hvilke annonsestørrelser de bruker. Grunnen til at jeg har valgt de 10 største nettstedene i Norge er fordi de har annonseplasser som de ikke altid får solgt ut, som de da bruker til Google annonser. Så istedenfor at du skulle ha betalt masse penger for annonseplass på disse nettstedene, kan du betale per klikk på annonsen.

Det var noen størrelser som gikk igjen:

300×600 (tv2.no, vg.no)

300×1050 (sol.no, vg.no)

300×250 (abcnyheter.no, tv2.no, klikk.no, vg.no)

580×400 (sol.no, ap.no, db.no)

160×600 (db.no)

Men det er ingen garanti for at dette faktisk stemmer, ofte ser jeg annonsestørrelser som ikke er oppgitt under annonseinformasjon på nettstedet. Dagbladet.no for eksempel, ett av de nettstedene som IKKE oppgir noen av størrelsene som Google Adwords bruker, men jeg ser ofte at Dagbladet bruker Google adwords.

Jeg anbefaler deg derfor å lage alle størrelsene, men hvis du trenger å spare tid og ønsker kun å prioritere noen ville jeg ha valgt de som jeg har nevnt over.

Vi skal lage annonser kun mot de som har besøkt nettstedet ditt, så hvis målgruppen din er innom et eller flere av disse nettstedene vil altså annonsen din bli vist, hvis de har åpnet opp for Google annonsering.

Annonsen din vil IKKE bli vist til alle som besøker VG.no eller Tv2.no for eksempel. Kun til de som har vært på besøk på nettstedet ditt først.

Velg riktig designverktøy

Du kan velge å gjøre dette på 5 måter. Husk at du må forholde deg til Googles retningslinjer i utforming av annonsen.

– Photoshop

– Picmonkey

– Canva

Google Web Designer 

– Google annonsebygger

Anbefaler deg å bruke det bilderedigeringsverktøyet du er mest vant til. Det er ikke meningen at du skal bruke mye tid på å sette deg inn i et nytt verktøy eller program, men at du finner et verktøy som funker for deg. I disse dager er jeg helt hekta på Canva og velger å bruke det programmet. (Hvis du ønsker en invitasjon gi meg et pip, så sender jeg deg en).

Canva_annonsering_google

Klikk på custom dimensions for å legge inn størrelsen på annonsen.

Canva-annonsering-google

Bruk annonsestørrelsene i Google når du velger bredde og høyde.

Jeg liker Canva bedre en Picmonkey fordi det er enklere å jobbe med flere lag, i tillegg finnes det mange fine bilder, ikoner, tekstbobler, CTA-knapper osv. Canva er for deg som er opptatt av ditt visuelle uttrykk. Som gjerne ønsker å bruke litt ekstra tid på å lage finere bildeannonser. Under ser du et bilde av hvor enkelt Canva er lagd. I venstre marg finnes det mange tusen bilder, ikoner, aktivitetsknapper etc som enten er gratis eller som koster 1$. Søkefeltet er enkelt å bruke, standard (gratis) elementene ligger fremme når du starter. Når du har funnet knapper, tekstbobler eller annet som du ønsker å prøve er det bare å dra dem bort i bildet du lager. Hvis du velger et element som koster 1$ er det vannmerket som du ser på bildet mitt under. Først når jeg laster ned bildet forsvinner vannmerket.

annonsering_Google

Velg de elementene du ønsker å bruke, og dra dem bort på lerretet for å redigere.

 

En annen måte du kan lage annonsene dine på er å bruke Google sin egen annonsebygger. Den er helt funksjonell og jeg anbefaler deg å bruke den hvis du vil spare tid og er litt utålmodig på å komme i gang. Viktig å merke seg at du IKKE kan redigere så mye som kanskje ønskelig med de annonseforslagene du får opp. Du kan laste opp bilde, men knapper og tekst forblir det samme. Google velger også kun 6 annonsestørrelser. Ikke nødvendigvis de du ønsker (ref. starten på dette blogginnlegget). Jeg synes disse ser helt horrible ut, og ønsker derfor å bruke litt ekstra tid på annonsene mine i Canva. Under ser du annonseforslagene som Google sin egen annonsebygger lager i flash.

Google_annonsebygger

For å bruke Google annonsebygger må du ha opprettet en Adwords kampanje og annonsegruppe.

Annonsering-Google-annonsebygger

Google generer annonser ut i fra nettstedet ditt. Dette kan være en måte for deg å få laget annonser raskt og enkelt på, men man mister det visuelle uttrykket.

Her er et par av de annonsene jeg lagde i Canva, det tok litt tid, men er absolutt verdt det synes jeg. (ikke faktiske størrelser)

annonsering_Google_Canva_eksempel

Google remarketing annonse kan fint lages i Canva

 

 

annonserin_google-remarketingannonse-Canva

Trenger ikke gjøre det så avansert. Ofte er personlig bra. Husk at de som vil se annonsen allerede har kjennskap til deg.

6 tips til utforming av annonsene:

– Tenk nøye over hvorfor du lager denne annonsen. Hvilken handling er det du ønsker brukeren skal gjennomføre etter å ha klikket på annonsen? Husk at du skal betale for klikk, og hvis annonsen din er kjempefin og super-klikk-magnet men landingsiden din ikke er konverteringsoptimert vil du betale for klikk som ikke genererer konverteringer.

– Design, farger og tekst bør ha en rød tråd til landingssiden/Nettstedet ditt (der du ønsker å sende brukerne som klikker på annonsen)

– USP – ditt unike salgsbudskap og logo bør være med i annonsen.

– Lag gjerne ulike budskap som du ønsker å målrette mot ulike publikum. For eksempel vil jeg sende ett budskap til dem som jeg ønsker skal melde seg på «Gratis læring» og et annet budskap til dem som jeg ønsker skal melde seg på «workshop».

– Velger du å for eksempel bruke Google annonsebygger til å lage flash annonser anbefaler jeg deg å lage en enkel bildeannonse i hver annonsegruppe slik at du alltid har en backup til Ipads etc som ikke støtter flash.

– Noen nettsteder velger kun å bruke tekstannonser, lag derfor også en enkel tekstannone i hver annonsegruppe i tillegg til bildeannonsene.

Hvis du velger å lage annonsene utenfor Google Adwords, altså i Canva eller lignende, er det lurt å huske på å lagre disse annonsene du lager i en egen mappe på PC/MAC/Dropbox slik at dem ligger klart til å bli lastet opp når du skal inn å lage remarketing kampanjen i Google Adwords.

Lærte du noe nyttig? Vil du hjelpe meg å dele det glade budskap på Twitter blir jeg veldig glad- klikk på den blå teksten for å tweete denne setningen:

Jeg har akkurat lært hvordan jeg lager en fin bildeannonse til Google Adwords via @MarianneVikse.  

Takk!

Husk at du når som helst kan spør meg hvis det dukker opp noen spørsmål.

The following two tabs change content below.
Marianne Vikse er utdannet markedsfører og gründer av selskapet V I K S E. Her på bloggen deler hun sine erfaringer og selvlærte markedsføringsteknikker med andre markedsførere og bedriftseiere som ønsker å øke effektiviteten på nett.

Latest posts by Marianne (see all)